Typy parfémů

Designérské parfémy

Vůně od velkých společností, pro které jsou parfémy pouze část jejich výrobního či prodejního portfolia. Zpravidla jde o velké módní značky, které často ani nemusí mít vlastního parfuméra, ale najímají si je pro spolupráci externě – například Chanel či Dior. Vůně těchto značek můžete nakoupit v buticích, obchodních řetězcích, parfumériích apod. Parfémy a vůně od těchto tzv. „domů“ jsou vyvíjené pro běžnou klientelu, tak aby zaujaly co největší počet zákazníků a zvýšili obraty firem, které do jejich vývoje a zejména i následné propagace investovaly nemalé částky. U vůní, které mají následně velký úspěch na trhu, zpravidla následuje řada dalších produktů se stejnými vonnými složkami – například sprchové gely, tělová mléka, deodoranty apod. Opět ve snaze maximálního zacílení trhu a zvýšení profitu.

Samotné vonné oleje ale tvoří pouhé malé procento z celkového produktu, tak aby i cena mohla být úměrná možnostem většinového zákazníka.

Parfémy od celebrit

Parfémy a vůně nesoucí značky známých osobních showbusinessu či sportu – například David Beckham, Rihanna, Lady Gaga nebo Katy Perry. Úkolem je zaujmout především fanoušky daných celebrit a motivovat je ke koupi parfému od jejich oblíbence. To, jestli daná osoba onen parfém sama nosí, zůstává často otázkou. Ale jméno prodává. Seznam zahraničních celebrit, jejichž jménem se honosí některá vůně, není vůbec krátký – pro zajímavosti se můžete podívat například na tyto stránky https://celebrityfragranceguide.com/

Niche parfémy

Niche vůně spojují 3 klíčová slova: nadčasovost (niche parfémy jen tak nevychází z módy) / soudržnost (kreativní a originální od návrhu, přes výrobu až po distribuci) / jedinečnost (výsledek tvůrčí činnosti umělce, ne produkt pro masy)

Slovo „niche“ by se volně dalo přeložit jako „jiné“ či „menšinové“, tedy zvláštní, specifické a jak my u některých vůní rádi říkáme – „pro fajnšmekry“. Niche parfémy jsou alternativou masové výroby, jsou vyráběné menšími parfumérskými domy, které jsou zaměřené výhradně na vůně (nemusí ale produkovat jen parfémy, v nabídce mívají i svíčky, difuzéry apod.). Není neobvyklé, že parfumérský dům přímo vlastní a provozuje sám parfumér, který stojí za jeho vůněmi.

Tyto specializované parfumerské domy vyrábějí vůně v menších dávkách a často z kvalitnějších a dražších surovin, což se samozřejmě odráží i na jejich leckdy vyšší ceně, v porovnání s např. designérskými parfémy. U niche vůní často najdete vůně neobvyklé a originální, protože tyto parfumerské domy se nebojí experimentovat, kombinovat neobvyklé složky, a jejich parfuméři jsou často umělci tělem i duší. Příkladem neobvyklé vůně může být například vůně Trudon Revolution, kterou máme v nabídce – tento parfém inspirovaný Velkou francouzskou revolucí voní po střelném prachu a kouři, cítíte v něm brambory pečené v ohni, než se po několika minutách přelije do dřevitých tónů cedru a pačuli, které tvoří jeho srdce. Na první dobrou byste si ho možná nevybrali, ale když mu dáte šanci, možná právě vy podlehnete.

Niche parfémy mají často i originální flakony, výjimkou nejsou ručně vyráběné, ručně zdobené, ve speciálním tvaru. Nejde tak pouze o „obal“ sloužící k uskladnění vůně, ale o designovou součást vůně samotné, která se může stát ozdobou vaší poličky s vůněmi.

Na trhu jsou stovky malých značek, které se se snaží prosadit se svými vůněmi .. velká část z nich zanikne, čas od času se objeví někdo výjimečný. Nabízejí limitované množství vybraných vůní a často nevkládají velké prostředky do propagace, věří v to, že kvalita a dobré jméno se mezi lidi dostanou přirozeně. Vůně ze segmentu „niche“ nenajdete na každém rohu, ale koupíte je pouze u několika vybraných partnerů. Firmy si často pečlivě vybírají, komu svěří k prodeji své luxusní zboží. Stále více lidí vyhledává originální vůně, nechtějí vonět stejně jako velká část ostatních lidí, které potkávají na ulici. A my jsme s nimi za jedno! Milujeme neobvyklé vůně, baví nás je objevovat a stále se snažíme hledat a oslovovat nové značky, jejichž vůně nejsou tuctové a jejich zboží bychom pro vás mohli zařadit do naší nabídky.

Indie parfémy

Indie parfémy jsou velmi specifickou součástí trhu s vůněmi. Přeložit bychom možná mohli jako „nezávislé“, neboť tyto vůně často vyrábějí nadšenci, kteří nejsou vysloveně parfuméry v pravém slova smyslu. Tito nadšenci parfémy tvoří často jako hobby, v ještě menších dávkách než niche, někdy i k běžnému dennímu povolání – tzn. vůně nemusí být jejich hlavní obor činnosti/výdělku.

Dělící linka mezi niche a indie může být někdy velmi tenká, jde víceméně o množství financí a času, které do vývoje a rozvoje dané značky konkrétní jedinec či skupina vloží. Nadšenec může začít v domácích podmínkách navrhovat a tvořit malé série indie parfémů když přijde domů z práce, načež přijde s tak výjimečnými nápady, že se po čase může věnovat vůním naplno, stát se až profesionálním parfumérem a zařadit se mezi vůně nazývané niche.

Artisan (řemeslné) parfémy

Jedná se o odnož indie parfémů, která úzce specifikuje parfémy, jež jsou vyráběny ručně v domácích podmínkách, ne doma navrženy a pak vyráběny či stáčeny v laboratořích či továrnách. Parfém z kategorie artisan nemusí nutně představovat kvalitní produkt – co ale nezapře je originalita a kreativita. Do každého takového flakonu dává umělec/parfumér kousek sebe sama ve formě péče a ručního – tedy „řemeslného“ – zpracování. Množství artisan parfému je velmi omezené, jde o velmi malé výrobní dávky. Jsou značky, které například mění vůně sezónně – každou sezónu přijdou s několika málo vůněmi dostupnými v malém množství po omezený časový úsek.

Kam se řadíte vy?

Hledáte běžnou levnou vůni, kterou nosí vaši přátelé a kolegové?

Pak jsou pro vás hodné designérské parfémy vyráběné jak na běžícím páse. V tom případě je nám líto, ale podobné vůně v nabídce nemáme. Stále ale můžete vykročit do neznáma a posunout se o level výše – zkuste vzorek parfému za pár korun. Když se netrefí do vkusu, neutratíte plnou cenu.

Hledáte originální vůni z kvalitních olejů, která zaujme vaše okolí?

Pak jste tu správně, protože hledáte niche vůně. Buď jste již protřelý fajnšmekr nebo teprve hledáte něco nového a originálního. Nevíte-li si rady s výběrem, zkuste nejdříve tester. Věříme, že si je zamilujete jako my. Máte-li dotaz, rádi vám poradíme na mailu, telefonu, facebooku či messengeru.

Co znamená EDP, EDT a jiné?

Parfém

Parfémový extrakt

15% až 40% vonné složky, zpravidla bývá 20% až 30%

Eau de Parfum (EDP)

Parfémovaná voda

15% až 20% vonné složky

Eau de Toilette (EDT)

Toaletní voda

5% až 15% vonné složky

Eau de Cologne (EDC)

Kolínská voda

2% až 4% vonné složky

Eau Fraîche (EF)

Jemná toaletní voda

1% až 3% vonné složky

Parfém
EDP
EDT
EDC
EF

Rodiny parfémů

vune-floral

Květinové

Nejoblíbenější vůně, lehké, romantické, nasládlé květinové vůně. Extrakty květin a rostlin jako jsou růže, jasmín, lilie, levandule, pomerančovníku a dalších.

vune-woody

Dřevité

Dřevité tóny santalového dřeva nebo pačuli, hřejivé pižmové vůně oblíbené zejména mezi muži.

vune-citrus

Citrusové

Svěží vůně s citrusovými tóny citronu, pomeranče a bergamotu, doplněné často vůněmi bylin. Ideální volba pro muže i ženy na jarní a letní měsíce.

vune-chypre

Chyprové

Tajemné zemité vůně vystavěné na základu dubového mechu, prolínající se často s vůní dřev a citrusů.

vune-fougere

Fougere

Kapraďové vůně, často používaná v pánských parfémech. Obsahují prvky mechu, bylin či dubu.

vune-aromatic

Zelené / aromatické

Vůně čerstvě posekané trávy, listí či aromatických bylin. Svěží a chladivé, připomínající otevřené venkovní prostory.

Pyramida vůní

Hlava / Top / Head

Horní tóny parfému jsou nejlehčí a nejrychleji vyprchají. Jde o tóny, které ucítíte ihned po nastříkání parfému, po odpaření alkoholu. Někdy se říká, že jde o „první kontakt“ s vůní. Často se skládá z esencí citrusových plodů, levandule či jiných aromatických bylin, lehkého ovoce či zeleného čaje. Voní okamžitě a intenzivní je zpravidla prvních 15 minut, přetrvává dle typu až 2 hodiny.

Srdce / Middle / Heart

Střední tóny srdce dávají parfému jeho charakter, jde o signifikantní složku, která se odhalí zpravidla po 20 – 30 minutách od nanesení, tedy po vypaření horních tónů. Nejčastěji jde o tóny bílých, růžových či pudrových květů (jasmín, ylang ylang, tuberóza, růže, kosatec, mimóza, fialka) nebo dokonce koření (skořice, kardamon ..). Na kůži voní zpravidla 4 až 6 hodin.

Základ / Bottom / Base

Základní tóny parfému jsou nejintenzivnější a mají nejdelší trvanlivost na pokožce, tvoří podstatu samotného parfému. Můžete je cítit i mnoho hodin po nanesení, na oblečení klidně i několik dní od nanesení. Jde o silné tóny, často dřevité esence jako cedr, santal či dubový mech, dále zvířecí tóny jako jantar, kůže nebo pižmo či exotické tóny jako vanilka, pačuli, fazole tonka apod. Přetrvávají na kůži zpravidla 6 hodin či déle, podle typu až 24 hodin.

Hlava
Voní 15 minut až 2 hodiny

Srdce
Voní 4 až 6 hodin

Základ
Voní 6 až 24 hodin

V košíku nejsou aktuálně žádné produkty.